דניאל קלר אבירם
חוקרת, כותבת, מרצה ויועצת בתחום הקיימות בעיצוב
מכתבות תחקיר נוראיות שבהן נראים בעלי חיים נחנקים מפלסטיק ועד אסונות טבע שונים ברחבי העולם – המילה “קיימות” עולה יותר ויותר במקומות והקשרים שונים בשנים האחרונות. למרות כל אלו, ואולי גם במקביל, הקשר בין קיימות ותכשיטים לא תמיד הצליח להיות אינטואיטיבי או ברור ברוב המקרים. אך למעשה, בדיוק כמו כל מוצר מסביבנו, גם לתכשיטים שברשותנו יש השפעה סביבתית וחברתית, לפעמים הרבה יותר גדולה ממה שאנחנו מתארות לעצמנו.
אל תגעו ביהלום
השיח על קיימות בתעשיית התכשיטים בעולם עדיין בחיתוליו, בעיקר בהשוואה למה שקורה בתעשיות אחרות כמו למשל בתעשיית האופנה ובתעשיית המזון. ישנם בעלי מקצוע מהענף שלמדו והתנסו שנים בחומרי גלם וטכניקות שונות מתקופות מגוונות, ועדיין לא מודעים להשפעות שהעשייה והבחירות שלהם מייצרת. חלק מהבעיות החברתיות הגיעו לפריים טיים בזכות הסרט “לגעת ביהלום” בכיכובו של ליאונרדו די קפריו מ-2006. הסרט עוסק במלחמת האזרחים ובמלחמת הכנופיות בסיירה לאון בסוף שנות תשעים על השליטה בשדות היהלומים במדינה. העלילה מתארת עבודות כפייה, ניצול ואלימות כלפי אזרחים וילדים בכדי לכרות יהלומים בתנאים מסכני חיים ואיך מבריחים יהלומי דמים לשוק החופשי.
הסרט נגע בכריית יהלומים אבל חשף רק את קצה הקרחון בכל מה שקשור להשפעות הסביבתיות והחברתיות שיש לתעשיית התכשיטים על כדור הארץ. בכדי להפוך כל מתכת שנמצאת באדמה לאותה מתכת נוצצת שאנחנו מכירים, יש צורך בשימוש אדיר בכימיקלים שאחרי השימוש בהם מזהמים מקורות מים, יבשה ואוויר. תארי לעצמך שכדי לייצר את טבעת הנישואים מזהב עליה חלמת בלילה, משאירים בשטח המכרה בסוף התהליך כמעט 20 טונות פסולת, לרוב לשנים ארוכות. הפסולת הזו כוללת בתוכה בין השאר את אותם כימיקלים שהשתמשו בכדי לעבד את המתכת.
תכשיט אחד קטן - נזק סביבתי-חברתי גדול
יצור תכשיטים דורש הרבה מאד אנרגיה אשר מושקעת בהפעלת מכרות ולעבד את חומרי הגלם מהאדמה. כך למשל, על כל קראט של יהלום מלוטש נפלטים כ-160 קילו של פחמן דו חמצני לאטמוספירה. מדובר בפליטה חמורה בהרבה מאשר מרבית הפריטים שאנחנו צורכות, כולל ביגוד או מחשב מקבוק. במקביל, גם המכרות עצמם, אשר לרוב ממוקמים באזורים נידחים ברחבי העולם, פוגעים בצורה ניכרת במערכת האקולוגית בסביבתם. כתוצאה מההקמה והפעילות של המכרה ישנה פגיעה חמורה באדמה ובמים באזור. פגיעה זו מביאה בהמשך לפגיעה בצומח ובבעלי החיים ברדיוס מסביב למכרות, מאחר והם תלויים במשאבים הטבעיים להמשכיות החיים שלהם.
כל ההשפעות הסביבתיות האלו הן לפני שהזכרנו שחיתויות ופשיעה, מלחמות אזרחים וכמובן פגיעה בזכויות אדם הבסיסיות ביותר בעיקר בקהילות שחיות במדינות מתפתחות בסמוך למכרות אבל ממש לא רק שם. תנאי העבודה לאורך שרשרת הייצור מסוכנים לעובדים כתוצאה משימוש בכימיקלים רבים שנפלטים למערכות מים, אדמה ואוויר ומשאירים פסולת אדירה שלא מנוהלת בצורה אחראית ומעגלית. בהתחשב בזה שאנשים החלו לענוד תכשיטים הרבה לפני שלבשו בגדים, שווה להדגיש כל הזהב שאי פעם נכרה מהאדמה עדיין נמצא על פני האדמה. מאחר וזהב הוא לא זבל אורגני שהופך לדשן שמזין את אדמה, ההערכות מדברות על 190 אלף טון זהב. לא מופרך מצב בעתיד שהביקוש לזהב יגיע מזהב ממוחזר אבל זה יקרה רק כשספקים וחברות יאספו ויעקבו אחרי עקבות הזהב וימחזרו אותו, מה שכרגע עדיין רחוק מהמציאות.
בשנים האחרונות מרבית החברות הגדולות בתעשייה מעסיקות צוות שמתעסק באחריות תאגידית או קיימות. הדיווח והמידע בנושא הוא עדיין מאד מוגבל – מה שמשאיר את כולנו במצב עמום, בלי ידע מאיפה מגיעים התכשיטים שלנו ומה ההשפעות של הייצור והעיצוב שלהם. כצרכנים יש לנו זכות לדעת כמה שיותר על המוצרים שאנחנו רוכשים. היום ברור שאף מוצר (כולל תכשיטים) אינו Made in China בלבד. כל מוצר מורכב מהמון חומרים שהגיעו מכל רחבי העולם ותהליכי הייצור שנעשו בכמה יבשות שונות. אנחנו, כצרכנים, צריכים ללמוד איך ואיפה יוצרו התכשיטים שלנו ככה נוכל לבחור טוב יותר במה אנחנו משקיעים את הכסף שלנו. באותה הזדמנות, הקסם שבתכשיטים יוכל להימשך לצד עתיד בריא לכדור הארץ.
דניאל קלר אבירם היא בוגרת המחלקה לעיצוב תכשיטים בשנקר ובעלת תואר שני בעיצוב אופנה בת קיימא מברלין. לאחר עשור של עיצוב תכשיטים והוראת צורפות במכללות לעיצוב בארץ הבינה דניאל שישנם רבדים רבים בעשייה שלה ושל מעצבים כמוה שאף אחד לא מדבר עליהם, והחליטה לצאת למסע אל עולם הקיימות באופנה ובתכשיטים. כיום דניאל משלבת את שתי האהבות שלה, האהבה לעיצוב וקיימות.
אם מעניין אתכן לקרוא עוד על העשייה שלה, מזמינה אתכן לעקוב אחריה באינסטגרם (@daniellekeller).
בנוסף, אני ממליצה לכן לעקוב אחר פרופיל אינסטגרם נוסף שדניאל שותפה להפעלתו, והוא The Bear in Mind, שמציג בצורה מקסימה וידידותית נושאים שונים שנוגעים לאורח חיים מקיים.